Вікторія Китайгородська – скромна майстриня, творіння якої просякнуті щирістю і красою, що йдуть
від самої землі, від основи життя – добра і любові. А виховані вони
були з дитячих років життям, яке не оберігало від труднощів та
випробувань.
Вікторія Андріївна народилася в 5 квітня
1935 року в селі Нагоряни Кельменецького району Чернівецької області. Це
мальовничий край на берегах Дністра, край лісів і садів. Його природа з
раннього дитинства впливала на формування розуміння прекрасного
майбутньої народної майстрині. Але щоб розвинувся талант, до відчуття
прекрасного має приєднатися працелюбність. А вона в селянському
середовищі виховувалася з дитинства. З 12 років маленька Вікторія (це
відбувалося в складні повоєнні роки) змушена була працювати в колгоспі. А
після цього вдома, всупереч втомі, сідала за ткацький верстат разом з
мамою і сестрою, поступово опановуючи секрети непростого мистецтва –
ткацтва.
Кельменецьке ткацтво, зокрема
килимарство, широко відоме в Україні і за її межами. Найкращі його
витвори є окрасою колекції Чернівецького художнього музею. Серед них
прекрасний зразок стародавнього трактування геометричного орнаменту,
ромбомеандрового візерунку, а також унікальний за композиційним і
колористичним вирішенням килим із зображенням птахів і людських
фігурок. Але найбільш поширень в ткацтві регіону – рослинні мотиви.
У повоєнний час ткацькі верстати були
практично в кожній хаті. Більше того – увесь процес від виготовлення,
фарбування ниток здійснювався в селянському господарстві. Тому всі
технічні тонкощі виникнення килимового виробу були відомі дівчатам з
юних років. А от щодо художнього вирішення – таїни виникнення малюнку на
тканині – це вже залежало від природного розуміння краси. Воно ж
формувалося в процесі споглядання оточуючої природи, яка в Подністров’ї
вирізняється особливою красою. Тонка душа Вікторії Китайгородської з
ранніх років відчувала це. Особливо їй подобалися квіти, які росли
майже усюди. Любов до квітів стала пристрастю всього життя. І зараз
навколо будинку майстрині від ранньої весни до пізньої осені – живий
килим з квітів – пролісків, тюльпанів, півоній, троянд, хризантем.
Великі стилізовані ружі (троянди),
гірлянди і віночки з квітів суцільно заповнюють поле килима, який можна
розглядати годинами, днями, роками і знаходити все нові деталі –
вербову гілочку, пуп’янок у листі, синицю. Любов Вікторії Андріївни до
квітів можна порівняти з любов’ю до них видатної української художниці з
народу Катерини Білокур.
Твори обох подібні способом стилізації квітів, колірною гамою,
загальним життєстверджуючим настроєм. Барви творів Вікторії
Китайгородської – завжди яскраві, натхненні. В них переважають кольори
сонця – червоний і жовтий, з ними вдало поєднані зелений і блакитний, що
разом створюють палітру весняно-літнього буяння природи (“Океан
квітів”). В деяких творах Вікторія Китайгородська наслідує традиційну
композицію подільського килима з рамкою-каймою краями композиції, в
інших створює нові схеми побудови малюнку (квіти в вазах та ін.). Часто
до них включені зображення метеликів, півників, інколи – пасхальної
атрибутики (зокрема писанок).
Крім суто рослинних, зустрічаємо в
творчому доробку народної художниці і рослинно-геометричні композиції.
Але особливо цікавими є сюжетні твори ткалі. Тут центральною стає
сакральна тематика, особливо яскраво втілена в майстерно виконаному
килимі “Ісус Христос з ягнятком”. Звичайно, вміння майстрині не
обмежуються ткацтвом. В її доробку є багато вишитих творів.
Вікторія Китайгородська, незважаючи на
поважний вік, не полишає улюбленої справи. Вона досі тче на прабабиному
верстаті. Нині в її колекції понад 400 робіт. Свої твори вона зберігає у
власній хаті, яка стала справжнім музеєм килимів.
На Першому книжковому фестивалі "БукФест" відділ мистецтв презентував книгу "Океан квітів Віторії Китагородської", що вийшла друком у видавництві Букрек. З того часу слід зазначити, що альбом має цікаву історію у нашому відділі, адже являється чи не єдиним у такому форматі альбомом, що висвітлює історію ткацтва на Буковині. На тканих роботах - прикладах пані Вікторії можна прослідковувати, як розвивалася традиція в ткацтві, її особливості та тенденції. Хоч тут зазначені традиції лише частини сучасної Буковини, вона є джерелом етнографічних розвідок та творчих зразків молодим майстриням-ткалям. Для мене особисто вона стала причиною, чому у червні 2019 року я стала ученицею Школи буковинської тайстри. Дуже хотіла доторкнутись до цього унікального, як на мене, стародавнього ремесла. що і зробила з доброї волі долі та @Одарки Кучерявої.
Колектив обласної наукової біблоітеки зичить ювілярці щонайщиріші вітання і бажаємо, аби життя було – як
тканий килим: барвисте, квітуче і багате на душевні моменти.
Бажаємо, Вікторіє Андріївно, щоби Господь дарував Вам багато років життя і радість від рідних Вашому серцю людей. Многая літ!
Немає коментарів:
Дописати коментар