Дорогі мої читачі!
Вітаю вас всіх із Днем гумору!
Ніякий карантин не відміняє 1 квітня, хоч і переносить його, як і все, в он-лайн режим!Пропоную вам одне із своїх бачень гумору - мистецтво кариткатури.
Карикату́ра ( італ. caricatura, від caricare — перевантажувати, перебільшувати) — навмисне смішне або спотворене зображення предмету або особи. Крмічного ефекту в карикатурі досягають за допомогою перебільшення найбільш характерних рис образу коштом другорядних. Майстер, який створює карикатури, називається - карикатуристом))
Карикатури стали популярними з розвитком масового друку періодики – в XVII столітті. Тоді газети прагнули оформити свої шпальти голосними іменами художників, які б гостро висловлювалися щодо останніх подій у світі. А деякі карикатури видавали окремими накладами: листівки із сатиричними картинками можна було придбати в книгарнях. На таких картинках частіше зображували й висміювали не політиків, а побутові звички людей. Наприклад, дивацтва модного одягу або хамства чиновників. Подібну листівку можна було подарувати знайомим або залишити собі – для покращення настрою.
Сміх карикатури може бути жорстким і дошкульним, але він суттєво відрізняється від усіх інших видів сміху. Ви навряд чи посміхнетеся з першого погляду на якусь карикатуру. Ці картинки потребують тривалого розглядання, подеколи вдумливости та уважности до деталей. Відповідно й сміх від сатиричних картинок стає більш виваженим, і дуже рідко – нестримним.
Це відрізняє гумор карикатур від того, до якого ми звикли за останні десятиліття. Сьогодні візуальні жарти зосереджені в мемах – картинках, які доносять інформацію буквально за кілька секунд. Зрозуміло, що постійне використання саме такого типу гумору послаблює нашу здатність сприймати зображення з більшим нашаруванням смислів.
Однак ще кілька десятиліть тому карикатури відігравали дуже важливу роль. Навіть найбільш суперечливі й цинічні з них мали терапевтичну функцію. Сміх допомагав сприймати й осмислювати події навколо, показував людям, що є допустимим у суспільстві, а що ні. Карикатура завжди має об’єкт висміювання, який, найчастіше за все, засуджується чи принижується. І для глядача це сигнал: так вчиняти не можна. Але це говориться не повчально-моралізаторським тоном, а невимушеною й легкою для сприйняття мовою гумористичного зображення.
Саме тому політики як боялися карикатур, так і використовували їх у власних цілях. Це був дієвий спосіб впливати на настрої народу. У Європі виходили цілі журнали, присвячені виключно карикатурам. Ця традиція була настільки потужна, що й сьогодні не втрачає свого значення – згадайте, наскільки важливими для всього світу виявлялися карикатури французького журналу Charlie Hebdo.Сьогодні західні країни із захопленням промотують своїх карикатуристів минулого, які найяскравіше втілювали історичні події. У Великій Британії традиційно виділяють двох гуру: Джеймса Гілрея та Вільяма Хогарта. Для Франції легендами стали Оноре Дом’є та Жан Еффель. «Літописцем» Першої світової вважають голландця Луї Реймакерса. А в США величезну роль зіграв Томас Наст, якого згодом охрестили «батьком американського політичного рисунка».
Над чим вони там сміялися – сьогодні може бути не очевидним. Тож краще придивитися до найвідоміших робіт поближче.
Джеймс Гілрей
«Пудинг у небезпеці», 1805
Англія та Франція були в стані війни впродовж дванадцяти років із дуже короткими перервами на хиткий мир. У 1804-му імператором Франції став Наполеон, а прем’єр-міністр Великої Британії Вільям Пітт-молодший отримав надію – раптом вийде покращити стосунки? Однак значна частина населення Англії поставилася до такої можливости доволі скептично. Не вірив у такий фінал і Джеймс Гілрей, який надалі буде старанно оцінювати й висміювати чи не кожен крок Наполеона (ходять навіть легенди, що французький імператор погрожував стратити карикатуриста).
Для сучасників цей рисунок був сповнений низкою знаків і символів. Вільям Пітт-молодший відсторонено відрізає собі величезний шматок із морем: його критикували за надмірну надію на британський флот. Також прем’єр-міністр забирає собі Вест-Індію, тим самим утверджуючи прагнення корони розвивати власну колоніальну імперію. Тоді як Наполеон істерично накидається на європейський суходіл – Гілрей від початку влучно передав амбіції імператора.
Для Гілрея в цьому рисунку немає позитивних персонажів: політику британського міністра він оцінює чи не так само критично, як і імперські мрії Наполеона.
За кілька місяців після цієї карикатури розпочалася Війна третьої коаліції – новий етап у європейському конфлікті.
Оноре Дом’є
«Гаргантюа», 1831
Дом’є пережив три революції у Франції та мріяв стати «справжнім» художником. Але з високим мистецтвом в Оноре так і не склалося – зате він став родоначальником сучасної сатири.У 1831 році Дом’є опублікував гравюру «Гаргантюа», на якій король Луї-Філіпп І постає величезним монстром, що поїдає золото, відібране в бідноти. Свої гроші йому приносять вдови, каліки та біднота, а підтримкою королю слугують чиновники з несправедливими законами. За цю карикатуру художник був ув’язнений на 6 місяців, а потім поміщений у психіатричну лікарню – так король прагнув показати, що проти нього виступати може тільки божевільний.
Тут варто зазначити: за рік до цього, в 1830-му, Луї-Філіпп прийшов до влади та пообіцяв свободу пресі – на противагу суворій цензурі періоду Реставрації. Однак уже через кілька місяців король почав гостро реагувати на висловлювання періодики стосовно нього: журналісти й художники отримували штрафи та арешти. Преса, пригадуючи обіцянку Луї-Філіппа, тільки посилювала тиск на нього, створюючи більше й більше карикатур і викривних матеріалів. Дом’є потрапив саме в цю хвилю протистояння періодики й влади.
Загалом Гаргантюа – це король-велетень із роману Франсуа Рабле «Гаргантюа та Пантагрюель». Він зображений добрим, але дуже ненажерливим і доволі дурним. Гаргантюа прагнув уживатися зі звичайними, маленькими людьми, однак часто міг нашкодити їм через власну неповороткість і масивність. Тому такий образ для Луї-Філіппа міг бути не стільки образливим, скільки іронічним. Однак французький король на таку самоіронію був тоді не спроможен.
Томас Наст
Санта Клаус, 1862–…
Відомим Томас Наст став у часи громадянської війни в США, коли замальовував і публікував у газетах і журналах події, які відбувалися на півдні країни. Згодом він підтримував боротьбу за права корінного населення Америки, виступав за заборону володіння рабами, жорстко висловлювався щодо злочинів Ку-Клус-Клану. При цьому до його рисунків справді прислухалися. Карикатури на одного з найбільш безпринципних політиків того часу, Вільяма Твіда, призвели до арешту Наста. Також карикатурист увів впізнавані символи республіканської й демократичної партій США: слона та віслюка відповідно. Нескладно здогадатися, кому він симпатизував.
Але в історію Томас Наст увійшов не стільки завдяки гостросоціальним карикатурам, скільки завдяки першому зображенню Санта Клауса. Так, це без нього ми б не уявляли Санту в образі бородатого повненького чоловіка похилого віку, із сивим волоссям і в кожушку. Вперше художник намалював Санту для різдвяної обкладинки журналу Harper’s Weekly у 1862 році – і ця традиція продовжувалася впродовж цілих 25 років. Образ став настільки популярним, що зараз сприймається як «народний».
Хоча у варіанті Наста Санта завжди з’являвся з курильною трубкою. Він читав листи від дітей, випускаючи пари диму, а потім дарував подарунки не припиняючи палити. Гадаю, це непогана ідея для наступної рекламної кампанії електронних цигарок.
Аль Гіршфельд
Бродвей, ХХ століття
Одним із найпродуктивніших шаржистів став Аль Гіршфельд, якого називали королем карикатури на Бродвеї. Майже щотижня в The New York Times публікувався новий шарж на бродвейську постановку чи американських зірок – потрапити до карикатури Гіршфельда було дуже почесно. Художник завжди використовував прості лінії, а його чорно-білі малюнки вирізнялися лаконізмом серед інших карикатур.
У 1945 році в Аля народилася донька Ніна. Перші місяці після її народження задля власної розваги Гіршфельд «ховав» у карикатурах ім’я доньки, написане великими літерами: «NINA». Невдовзі про це стало відомо не лише його друзям, але й читачам The New York Times, і прихильники почали розважатися та шукати шифр у кожному шаржі художника. Кількість прихованих «NINA» зазначали біля підпису автора.
Ця невинна розвага стала настільки популярною, що згодом її позичила американська армія для своїх тренувань – щоправда, Аль Гіршфельд був цим незадоволений. Пілоти-бомбардувальники мали знайти всі «NINA» на картинках, інакше вважалося, що їхні здібності в розпізнаванні цілей не надто хороші.
На зображенні нижче приховано 40 написів «NINA». Зможете знайти всі?
Немає коментарів:
Дописати коментар