Видатна українська актриса Н.Ужвій –
яскрава представниця цілої епохи у вітчизняній культурі. Її творчий шлях, довжиною понад
60 років, щедро усіяно більш як сотнею ролей на сцені і двадцятьма в кіно. Їй пропонували зніматися у головних ролях
без кінопроб.
Народилася Н.Ужвій 8 вересня 1893
року у містечку Любомлі на Волині, в селянській сім'ї. Згодом життєві обставини
змусили батька майбутньої актриси шукати щастя на Привіслянській залізниці. До
1912 р. родина жила в робітничому селищі Брудно, поблизу Варшави. Там минали
дитячі роки Наталі. Отримавши початкову освіту у міському дворянському училищі,
дівчина не змогла далі продовжити навчання через матеріальну скруту. Вона влаштовується працювати швачкою, але
не полишає самоосвіти. Наполегливо і старанно готується до іспитів на звання
сільської вчительки і 1914 р. успішно складає їх.
Сценічна біографія Н.Ужвій розпочалась
у 1918 р. на Полтавщині, в Золотоноші. Працюючи там вчителькою, вона виступала
на сцені любительського драматичного гуртка, заснованого місцевою
інтелігенцією.
На початку
1920 р. золотоношський драматичний гурток був реорганізований у пересувний театр
при Наркомосі УРСР. Агітаційно-художня бригада театру виїжджала в найближчі
села, обслуговувала населення і частини Червоної Армії.
Вистави
проходили з великим успіхом. Глядачі тепло й радісно зустрічали артистів.
Широкою популярністю користувалась Н.Ужвій в ролях Софії, Харитини, Уляни (в
п'єсах І.Карпенка-Карого “Безталанна”, “Наймичка”, “Бурлака”), Марусі
Богуславки (в однойменній драмі М.Старицького). І чим більше грала Ужвій, тим
більше хотілось їй виступити на справжній сцені.
З великим хвилюванням згадувала вона той
день 1922 р., коли вперше переступила поріг професійного театру, зустріч і
знайомство з І.Мар'яненком, незвичайний екзамен у фойє, дебют і, нарешті, вступ
до допоміжного складу трупи Київського українського драматичного театру імені Т.Шевченка.
Спершу Ужвій брала участь у
масових сценах і проходила курс майстерності актора в студії театру під
керівництвом досвідчених режисерів: М.Тінського, О.Смирнова, О.Загарова.
Упродовж
1922-1925 рр. Ужвій зіграла в театрі імені Шевченка понад 20 ролей, серед яких:
Билина, Туанетта (“Хворий та й годі”), Дорімена (“Міщанин у дворянстві”),
Маріанна (“Скупий”), графиня і Сюзанна (“Весілля Фігаро”), Ганна Дульська
(“Мораль пані Дульської”), Амалія (“Мазепа”), Катаріна (“Приборкання
непокірної”) та ін.
У 1925 р. в
Одесі було організовано Державний український драматичний театр, до якого було
запрошено Н.Ужвій. Після першої ж ролі – Діани де Сегонкур у п'єсі
А.Луначарського “Полум'ярі” - ім'я Ужвій стало відоме глядачам Одеси.
У 1926 р.
Н.Ужвій переходить до щойно створеного Лесем Курбасом харківського театру
“Березіль”, що гуртував майбутній цвіт української сцени.
Почала
зніматися у кіно Н.Ужвій з 1926 року: “П.К.П.” (Галина Домбровська), ”Тарас
Трясило” 1927 р. (Марина).
У 30-х роках розпочалось планомірне
нищення української національної культури. Театр “Березіль” був чи не
найбільшою мішенню.У жовтні 1933 року Л.Курбаса усунено від керівництва театром,
а в 1934-му його заарештували, звинувативши у належності до міфічної
Української військової організації.
В цей час у
Н.Ужвій на руках був маленький син Михась. Шлюб з його батьком – футуристом
Михайлом Семенком – розпався. Сестри Оксана, Тетяна, інша рідня проживали на заході
України. В радянські часи мати родичів за «кордоном» прирівнювалось до зради.
У роки
Великої Вітчизняної війни Н.Ужвій разом з театром перебувала в евакуації,
спершу в Тамбові, а згодом у Семипалатинську і Ташкенті.
Влітку 1943
року актриса знімається у кінофільмі “Райдуга” за однойменною повістю
В.Василевської у ролі Олени Костюк, що приніс їй світову славу й любов
мільйонів глядачів.
У повоєнні роки Н.Ужвій плідно працює над
образами своїх сучасниць у п'єсах О.Корнійчука, А.Якобсона, О.Васильєва,
В.Собка. Знімається у кіно: 1951 - “Тарас Шевченко” (Ярина Шевченко), 1954 - “Земля”
(Марія Федорчук), 1956 - “Полум'я гніву” (Ганна Золотаренко), ”300 років тому”
(Варвара), ”Украдене щастя” (Ганна Задорожна), ”Калиновий гай” (Наталка
Ковшик), 1957 - “Безвісті пропавші” (Марфа), 1961 - “Українська рапсодія”
(Надія Петрівна).
Остання роль у кіно – мати
Єсеніна у фільмі “Співай пісню, поет” (1971).
Наталія
Михайлівна залишається легендою української сцени. Народна артистка СРСР
(1944), лауреат державних премій (1946,1949,1951), лауреат Шевченківської
премії (1984), перша в Україні актриса Герой Соціалістичної Праці (1973),
багаторічна голова Українського театрального товариства (тепер Спілка
театральних діячів). Нині ім'я Н.Ужвій носить започаткований нею Будинок
ветеранів сцени та вулиця у Києві.
С.Параджанов на Київській кіностудії
художніх фільмів ім.Довженка зняв про неї кінострічку “Доля”(1960).
22 липня 1986 року, знаючи про
свою тяжку хворобу, Наталія Михайлівна зателефонувала друзям і добре знайомим
та попрощалася з ними перед далекою дорогою туди, звідки ще ніхто не повертався.
Євген Порфирович Пономаренко (актор, чоловік Н.Ужвій) пережив її на 8 років. Він встиг впорядкувати родинний архів.
Література:
1.
Кинословарь: в 2-х томах.Т.2.М.,1970. - С.692-693.
2.
Кино: Энциклопедический словарь.М.,1987. - С.434.
3.
Митці України.К.,1992.
- С.593.
4.
Мистецтво України: Біографічний довідник.К.,1997. - С.596-597.
5.
Спілка кінематографістів України.К.,1985. - С.157-158.
6.
Ужвій Н.М.// Календар знаменних і пам'ятних дат. -2008. -№3. - С.111-117.- Бібл.
Немає коментарів:
Дописати коментар