20 серпня 2020 року виповнилось
125 років від дня народження
Омелян Нижанківський навчався у
Музичній Академії Відня, став професором філії Лондонської консерваторії в
Каїрі у Єгипті (1924–28), з 1928 року проживав у Швейцарії (Берн), де викладав
у консерваторії в Берні, від 1960 року мав свою школу в м. Ляйсені, був
органістом та керівником хору, є автором
трьох Служб Божих, чисельних вокальних та інструментальних творів, а також
мелодії гімну ОУН «Зродились ми великої
години».
Ще відомо, що Омелян Нижанківський здобув освіту музикознавця ‒ 6 серпня 1951 року у Мюнхені на
УВУ захистив докторську дисертацію під назвою «Die Historisch-systematische aufschichtung des Ukrainischen Volkslides (Grundriss)» (робота присвячена історично-систематичним
нашаруванням в українських народних піснях).
Також, завдяки йому Олег Нижанківський, який закінчив Королівську академію
музики у Бельгії, приїхав до Женеви, де прийняв участь в Женевському
інтернаціональному музичному конкурсі й отримав стипендію для навчання у
знаменитого тенора Фернандо Карпі, а згодом став солістом женевської опери.
Василь Барвінський назвав Омеляна Нижанківського «знаменитим піаністом», а Мирослав Антонович присвятив йому цілий
розділ у своїх спогадах ‒ вони познайомилися у 1956 році на концерті в Базелі,
на якому виступав Візантійський хор під керуванням Антоновича, і співав
Мирослав Скала-Старицький, якому акомпанував О. Нижанківський. «Омелян
Нижанківський радий був допомогти кожному, як міг і коли міг. Запрошував до
свого гостинного дому, даючи змогу відпочити й набратися сил серед прекрасної
гірської природи, ‒ згадує М. Антонович. – Він позичав ноти та інші матеріали,
давав поради, підтримував зв’язки з українськими музикознавцями шляхом
листування».
Омелян Нижанківський
навіть організував
у себе перший конгрес музикознавців
і запросив
у якості учасників Антоновича, Аристида
Вирсту, Зиновія Лиська та Андрія Гнатишина. Серед запланованих ним важливих
питань для обговорення – видання творів українських композиторів, потреба
дописів про українську музику у світових музичних часописах та енциклопедіях,
забезпечення звучання української музики в ефірі європейських радіо станцій та
інші. О. Нижанківський приймав активну участь в підготовці з’їзду українських
музик і музикознавців, який відбувся 4–5 вересня 1957 року в Мюнхені і, як пише
Антонович, не лише сам приїхав на з’їзд, але через архієпископа Івана Бучка
допомагав приїхати іншим українським музикантам.
Омелян Нижанківський
був оптимістом, щирим приятелем, який любив і вмів приймати друзів у своєму
домі. «Все це створювало своєрідну атмосферу чи гостювання, чи то бурлакування,
чи то наукової конференції, ‒ писав Антонович. – І забувалось тоді все, крім
музики».
Останні роки життя
Омелян Нижанківський важко хворів і помер на руках дружини Олега Нижанківського
– Зої. У неї зберігається весь його архів, який з часом Зоя Нижанківська планує
передати в Україну ‒ багато невідомих для нас сторінок у біографії та творчій
діяльності Омеляна Нижанківського потребують ретельного дослідження.
Немає коментарів:
Дописати коментар