Амвросій Бучма – іконічний
український театральний і кіноактор, режисер і викладач, один із провідних
акторів театру «Березіль», кінозірка
другої половини 1920–х років.
Як і низка його колег із
театру (Лесь Курбас, Фавст Лопатинський, Степан Шагайда) Бучма родом із
Галичини – народився у Львові, 14 березня 1891 року.
На сцену потрапляє в театрі
товариства «Руська бесіда», де і знайомиться з Курбасом.
Під час Першої Світової
війни воює у складі австрійської армії, потрапляє до російського полону, а
згодом і на заслання в Середню Азію – будувати Турксиб, звідки тікає і
вертається в Україну.
Протягом 1917–1919 років
грає в трупі Садовського і паралельно відвідує заняття в Київському
музично-драматичному училищі Лисенка.
Потім утворює в Дрогобичі
«Новий львівський театр», який у 1920 році, об’єднавшись у Вінниці з трупою
Гната Юри, отримує назву Театр ім. Франка. Керівництво театром віддають Гнату
Юрі, як більш підкутому адміністратору. Бучма недовго працює під керівництвом
Юри – актору не близький реалізм і психологізм в театрі. Він робить спробу
відкрити власну театральну студію в Херсоні, але складні післяреволюційні роки,
громадянська війна і голод заважають успішному втіленню цього проекту.
В 1922 приєднується до «Березолю», де стає провідним актором театру. Разом із Курбасом долучається до роботи на Одеській кіностудії ВУФКУ. Якщо у першому фільмі режисера «Вендетта» (1924) він виконує лише другорядну роль і приміряється до гри на камеру, то в другому фільмі «МакДональд» (1924) грає головну роль.
У 1928 році Бучма вирішує
перевірити свої сили в ролі кінорежисера та за власним сценарієм знімає перший
і єдиний фільм «За стіною»(1928), в якому виконує і головну роль, фільм
вважається втраченим.
У 1930 році актор
повертається до «Березолю», а після розгрому театру і арешту Курбаса, вимушено
переходить до Театру ім. Франка, проте не полишає і роботу в кіно. У
кінокар’єрі актора майже тридцять успішних ролей, але обидві Сталінські премії,
які він отримав – за роботу в театрі.
Життя наповнювалось подіями різного, часом
полярного, означення. Це виховувало та стверджувало талановиту людину в своїх
рішеннях.
Але суща правда така, що для
тодішнього кінематографу Амвросій Бучма виявився спеціально створеним. Гарно
збудований, фізично витривалий актор вправно керував мотоциклом та автомобілем,
переконливо фехтував, а в одній із стрічок (“Проданий апетит”, 1928) навіть
виконав стійку на руках, – це на балконі 12 поверху, – що відмовився зробити
запрошений добре тренований спортсмен.
Бучма розробив виконавський аспект, який можна назвати «безпафосний пафос».
Він проявлявся у тому, що до патріотичного пафосу актора підносила органічна
природність і могутня сила почуттів героя, насиченість думки. Ця деталь
наголошує природність і масштабність і людських почуттів. У його подальших і
театральних, і кіноролях він проявляє себе майстром деталі, може за допомогою
однієї міміки виразити те, що інколи не під силу великому монологу. І навіть
епізодичні ролі Бучми є дуже виразними та яскравими.
Подібно до звабливої вродливиці,
котра знає собі ціну і розуміє, яке враження справляють її чари, кінематограф
завжди спокушав і розбещував театральних акторів. Це дало
нам надодачу і неймовірного кіноактора.
Українське кіновиробництво 1920-х років зараз називають «золотим періодом»
в історії кіномистецтва, а ім’я Амвросія Бучми невіддільне від цього явища.
Актор помер 1957 року, троки не дочекавшись другого розквіту українського
кіно. Проте без сумніву його можна назвати містком між акторською школою і
традицією кіно 1920-х і 1960-х років.
Десята
муза в Україні
Режисер – Олександр
Столяров, автор сценарію – Сергій Тримбач, виробник – кіностудія «Кінематографіст»,
продюсер – Світлана Степаненко. Створено за державної
фінансової.
У стрічці йдеться про українське кіно у 1945–1956 роки – найдраматичніший і водночас один із найцікавіших періодів історії вітчизняного кінематографу.
Автори звертають увагу широкого
загалу не тільки на призабуті факти і прізвища, а й пропонують замислитись:
наскільки відповідало реаліям привабливе екранне життя, представлене у
тогочасних стрічках («Доля Марини», «Весна на Зарічній вулиці», «Подвиг
розвідника» та ін.), як і ким формувалося за допомогою кіно світобачення і
світосприйняття глядачів.
У ці роки, перед хрущовською
відлигою, в кіно працювали Віктор Іванов, Марк Донськой, Марлен Хуцієв,
Амвросій Бучма, багато інших видатних митців.
Завдання фільму – зберегти і
донести до широкого глядача пам’ять про них та їхні стрічки.
Немає коментарів:
Дописати коментар