вівторок, 9 червня 2015 р.

До ювілею Б. Тутельмана

 Метафізика рідного міста


Кожне місто має свій неповторний образ. Це людське творіння, яке отримує автономну особистісність, стаючи своєрідним alter ego своїх мешканців. Чим старшим є місто, тим більш виразним є його мета-ландшафт – це вже не лише утилітарне нагромадження споруд, а естетичний феномен, унікальне свідоцтво творчого бачення багатьох поколінь. Майже в кожного старовинного міста є своє обличчя, а часом і не одне. Адже не завжди яскраво-умовна мова туристичних путівників здатна передати колорит міста, побаченого зсередини, а випадковий зовнішній спостерігач має доступ лише до поверхневих шарів, не володіючи, а часом і не бажаючи оволодіти паролями, що дозволяють розмовляти з містом, зрозуміти його.


 Для того, щоби почути справжню мову міста, мало в ньому побувати, його треба полюбити, або як-мінімум побачити очима закоханої в нього людини. Саме такий «інсайдерський», інтимний образ рідного міста втілено в новому проекті Броніслава Тутельмана.






Фотоальбом «Чернівці» - це дарунок художника до шістсотріччя рідного міста. Це унікальний арт-проект, створений і, що ще важливіше, пережитий видатним митцем європейського масштабу. Альбом Тутельмана – це спроба передати внутрішню, «буденну» красу міста, його міфологему й трагічну умовність мовою фотографії. Чернівці Тутельмана – це, перш за все, Людина – вона віддзеркалюється в житті свого міста, так само як і місто віддзеркалюється в ній. Обидві частини проекту – архівні фото «старих» Чернівців та авторські роботи Тутельмана органічно поєднуються саме цією наскрізною «людиноцентричністю», акцентуацією суб’єкта міського буття.



Філософія урбанізму Тутельмана дає можливість в черговий раз пригадати про унікальність культурного ландшафту Чернівців. Адже це місто, яке зазвичай називають «маленьким Віднем», і до сьогодні несе пам’ять про те, як його невеличкими вуличками прогулювався Пауль Целан, мріюючи про «пісні, які можна співати потойбіч людей». Тими ж маршрутами крокувала Роза Ауслендер, яка згодом пригадувала Чернівці як місто мрійників та адептів, населене шопенгауеріанцями та ніцшеанцями, марксистами та фрейдистами. «Чому я пишу?» - задавалася поетеса питанням на схилі літ. «Мабуть тому, що з’явилася на світ у Чернівцях. Тому що світ прийшов до мене з Чернівців».



Немає коментарів:

Дописати коментар