середа, 7 грудня 2022 р.

7 грудня - день народження Катерини Білокур

 Квіти, намальовані Катериною Білокур, упізнають одразу, бо вони ніби висять у повітрі і випромінюють світло. «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ», – нібито сказав про Білокур Пабло Пікассо. Між тим, художниця, як і всі українські селяни в СРСР на той час, не мала навіть паспорта. Однак сила її таланту була такою, що пробилася навіть крізь «залізну завісу». 

Катерина Білокур, зазвичай, малювала на природі
Катерина Білокур, зазвичай, малювала на природі

1. Батьки не пустили вчитися і не давали малювати

Катерина Білокур народилася 7 грудня 1900 року у селянській родині у селі Богданівка на Полтавщині. Тоді село входило до Пирятинського повіту, а зараз належить до Яготинського району Київської області.

Батьки були небідними, але дуже ощадливими. Дівчинку не пустили до школи, щоб зекономити на одязі та взутті.

Малювати Катерина почала у дитинстві: патичком по снігу чи вологій після дощу стежці, вугіллям по усьому, де залишався слід.

Батьки не розуміли цього захоплення дитини, сварили її за «лінощі», а то і карали за «забудькуватість», коли дівчинка забувала про доручену справу, заглибившись у малювання.

«Украла у матері кусочок білого полотна та взяла вуглину… І я намалюю з одного боку полотнини що-небудь, надивлюсь-намилуюсь, переверну на другий бік – і там те саме. А тоді виперу той кусочок полотна – і знов малюю… А одного разу… намалювала не краєвид, а якихось видуманих птиць… Мені було радісно на душі від того, що я таке зуміла видумати! І дивилась на той малюнок, і сміялась, як божевільна… От мене на цьому вчинку і поймали батько та мати. Малюнок мій зірвали і кинули в піч… «Що ти, скажена, робиш? Та, не дай Бог, чужі люди тебе побачать на такому вчинку? То тебе ж тоді ніякий біс і сватати не буде!..».

Але куди я не йду, що я не роблю, а те, що я надумала малювати, – слідом за мною… Обідно мені на природу, що так жорстоко зі мною обійшлася, наділивши мене такою великою любов’ю до того святого малювання, а тоді відібрала всі можливості, щоб я творила тую чудовую працю», – так описувала Катерина Білокур своє життя.

Читати і писати Катерина Білокур навчилася самотужки. І скільки вона потім не намагалася вступити до училища чи технікума, показуючи свої малюнки – їй відмовляли, посилаючись на відсутність документа про семирічну освіту.

2. Пензлі і фарби робила сама

Краса природи, нескінченна кількість відтінків на пелюстках квітів, гра світла і тіні у прохолоді левад – усе це невідступно «ходило за мною», писала Катерина Білокур, і примушувало малювати.

Щоб малювати картини, які, як вона сама казала, народжувалися у неї «в голові», Катерина Білокур використовувала усе, що було під рукою.

Дівчина навчилася робити пензлі, вибираючи волосинки із котячого хвоста, і фарби – із усіх барвників, які давала природа.

Спочатку Катерина Білокур не знала, що перед тим, як починати малювати картину – полотно треба поґрунтувати, тому ранні картини потемніли.

Побачити пензлики Білокур, як і кілька її картин та вишиті нею рушники, можна у Музеї-садибі Білокурів у Богданівці, де традиційно у травні збираються шанувальники творчості художниці.

Там Катерина Білокур прожила все своє життя.

3. Білокур не рвала квіти

Квіти для Катерини Білокур були втіленням найошатнішої краси буття. Художниця їх ніколи не рвала, бо вважала це вбивством. Малюючи квіти, Білокур ішла з мольбертом до них і працювала над картиною біля мальв чи кущів жоржин.

Часто, задумавши намалювати якусь квітку, Катерина Білокур проходила багато кілометрів, поки не знаходила її.

«Квіти, як і люди, – живі, мають душу! А зірвана квітка – вже не квітка», – вважала художниця.

4. Пішла топитися через заборону малювати

Катерина Білокур була чужою поміж своїх, ніхто з безпосереднього оточення не розумів її пристрасті до малювання. Хтось висміював, а хтось просто сторонився, вважаючи дивачкою. Через це дівчина мало спілкувалася з однолітками. Вона мусила робити усю важку сільську роботу по господарству та на городі, а потім бігла малювати.

Живопис став її єдиною любов'ю, її єдиним захопленням.

Батьки дорікали доньці тим, що ніхто її не сватає, обзивали та принижували. Такі скандали, зазвичай, завершувалися забороною малювати та нищенням малюнків.

Восени 1934 року, доведена до відчаю, Катерина Білокур побігла топитися до річки. Зайшла по груди у крижану воду і стояла там, прощаючись із життям...

Це побачила матір і, на щастя, художницю, про яку пізніше дізнається світ – вдалося врятувати.

Проте Білокур дуже застудилася і довго виходила із тяжкого морального стану та хвороб. Застуджені тієї осені ноги – все життя давали про себе знати.

5. Білокур і театр

Була у житті Катерини Білокур, окрім малювання, ще одна віддушина.

Потай від батьків, Катерина малювала декорації для постановок місцевого драмгуртка, створеного сусідом і родичем Микитою Тонконогом. Пізніше Катерина навіть грала на сцені у кількох постановках.

Катерина Білокур
Катерина Білокур

6. Оксана Петрусенко і прорив із невідомості

Якось, навесні 1940 року, Катерина Білокур почула по радіо пісню «Чи я в лузі не калина була», яку співала Оксана Петрусенко. Виконання пісні так вразило Білокур, що вона сіла за стіл і написала співачці листа. У конверт, окрім листа, художниця поклала шматок полотна зі своїм малюнком калини.

І стається диво, конверт, підписаний – «Київ, академічний театр, Оксані Петрусенко», доходить до адресатки. Петрусенко вражена малюнком, показує його своїм знайомим художникам... Через деякий час із Центру народної творчості в область приходить розпорядження знайти Катерину Білокур і подивитися на її картини.

У Богданівку до Білокур приїжджає Володимир Хитько з обласного Будинку народної творчості, і художниця дає йому кілька картин....

І ось, у 1940 році, в Полтавському будинку народної творчості відкривається перша персональна виставка художниці з Богданівки Катерини Білокур – із 11 картин.

Виставка мала такий успіх, що Білокур преміювали поїздкою до Москви і вона – у супроводі Хитька, бо сама паспорта не мала – їде до столиці СРСР і відвідує Третьяковську галерею та Пушкінський музей.

Побачене справило на Білокур величезне враження. Однак, повернувшись, вона знову залишилися сам на сам зі своїм оточенням і у тих самих умовах.

А далі була війна...

У 1944 році, після звільнення від нацистської окупації, Музей українського народного декоративного мистецтва купує у Катерини Білокур багато її полотен.

7. Не мала паспорта

Після так званого «розкуркулення», примусової колективізації та Голодомору, українські селяни виявилися практично прикріпленими до села. Вони не мали паспортів, а отримати їх могли за довідками райвідділів НКВС, у разі, якщо селянин мав відповідний дозвіл-довідку від голови колгоспу і керівника місцевого компартійного осередку. Головам колгоспу була необхідна дармова робоча сила, щоб виконувати плани, тому вони вкрай неохоче відпускали людей до міста, навіть на навчання.

Тож, жителі сіл були безпаспортними аж до І з’їзду колгоспників 1969 року, коли Рада Міністрів СРСР дещо полегшила процедуру отримання паспортів колгоспниками. Проте, це не діяло автоматично і більшість селян ще довго жили без паспортів.

От і Катерина Білокур паспорта не мала. До своєї смерті у 1961 році вона прожила у селі. Її творчість радянська влада представляла, як «роботи колгоспниці з села Богданівки».

«Це – геній, поставлений в умови, що унеможливлювали самореалізацію: вона не мала паспорта, була фактично «прикріплена» до свого колгоспу, до того ж, вона була жінкою – у неї не було шансів. І ось ця жінка з її неймовірною, просто скаженою гордістю і впертістю, одна проти системи, проти спільноти і проти родини, з якою теж треба було воювати за право бути собою», – каже про Катерину Білокур письменниця Оксана Забужко.​

Автопортрет Катерини Білокур
Автопортрет Катерини Білокур

8. Відмовилася намалювати портрет Сталіна

Катерина Білокур усе життя мріяла мати належні умови для малювання. Щоб нічого і ніхто не відволікав її від творчості, щоб було десь місце, яке б давало їй особисту і творчу свободу. Вона мріяла вирватися із села, яке так вороже зустріло її дар, мріяла бути ближче до середовища художників.

Мистецтвознавці кажуть, що художниця хотіла мати квартиру у Києві, але сама відмовилася від цієї мрії – не захотівши малювати портрет «великого вождя».

У 1947 році художниці запропонували намалювати портрет Сталіна, і коли б портрет сподобався – це відкрило б перед нею всі двері. Але Білокур відмовилася.

Катерина Білокур пережила Голодомор 1932-33 років. Вона все життя мовчала про ті жахіття, які бачила на власні очі, але, вочевидь, висловилась опесердковано...

9. Прагнула визнання серед професійних художників

Із листів Катерини Білокур помітно, що художниця мріяла про те, щоб її роботи визнали професійні митці. Попри відсутність освіти і належного мистецького середовища для спілкування, Катерина Білокур відчайдушно прагнула слави справжнього художника, вважає американська дослідниця творчості і життя української художниці Дженіфер Кан.

«Художників-самоучок часто хвалять, зокрема, за те, що вони не прагнуть продажу своїх робіт і їхнього визнання нащадками. Але з листів Катерини Білокур ми бачимо, що їй не подобалось, що її називали народною художницею або примітивістом. Вона хотіла бути художником з великої літери», – каже Дженіфер Кан.

10. Париж і Пікассо

У 1949 році Катерину Білокур прийняли до Спілки художників України. Її картини виставляються у Києві і Москві.

Однак, скрізь її творчість подавали як приклад «щасливого життя і розвитку трудівників колгоспного ладу».

А у 1954 році три картини Білокур – «Цар-Колос»«Берізка» і «Колгоспне поле» були включені до експозиції радянського мистецтва на Міжнародній виставці у Парижі.

Там їх побачив Пабло Пікассо і сказав захоплено: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ».

«Колгоспне поле», полотно Катерини Білокур
«Колгоспне поле», полотно Катерини Білокур

Кілька фактів про шанування творчості Катерини Білокур

  • У хаті родини Білокурів у Богданівці у 1977 році відкрили Музей-садибу Катерини Білокур.
  • У Яготині є пам’ятник художниці.
  • У 2000 році до 100-ліття від дня народження Білокур Національний банк України випустив ювілейну монету.
  • У 2004 році була заснована щорічна премія імені Катерини Білокур за визначні твори традиційного народного мистецтва.
  • 2011 року вийшло друком двотомне дослідження життя і творчості художниці – «Катерина Білокур». Туди увійшло листування Білокур із її сучасниками-митцями та мистецтвознавцями, а також дослідження творчості Білокур українських і закордонних авторів.
  • Колекція полотен Катерини Білокур знаходиться у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва, розташованого на території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника.

День української хустки

 Сьогодні, 7 грудня, відзначається Всесвітній день української хустки. Свято з’явилося зовсім нещодавно, але завдяки діаспорі воно відразу ж набуло статусу всесвітнього.

День української хустки почали відзначати  з ініціативи групи громадських діячів, акторів та успішних жінок  України.  

Започатковане свято з метою, аби об’єднати жінок різного фаху, віку та національності для збереження українських традицій. Адже з давніх-давен в українських сім’ях оберегом, символом любові й злагоди слугувала саме хустка.



Дівчата та жінки раніше носили хустку впродовж усього року. При цьому вона була обов’язковим головним убором заміжньої жінки. Хустка була ознакою соціального стану жінки: молодиці носили білі або яскраві хустки, старші жінки — темні, вдови — чорні. Вона також свідчила і про рівень достатку родини, адже заможні жінки покривали голову хустками із дорогих тканин, бідні — із дешевших.

Цього дня з нагоди свята українки в різних країнах світу беруть участь у флешмобі «Зроби фото з хусткою». Суть його полягає в тому, щоб одягнути хустку, сфотографуватися в ній, після чого викласти світлину в соціальних мережах із тематичними хештегами.

7 грудня християни відзначають церковне свято  на честь святої великомучениці Катерини Олександрійської. День Катерини користувався величезною популярністю і народною любов’ю. У цей день українці каталися на санях, влаштовували ярмарки і ворожили на любов.

Великомучениця Катерина вважається покровителькою шлюбу і щасливого сімейного життя. Їй моляться про хорошого нареченого, міцний шлюб і легкі пологи.

Серед незаміжніх дівчат популярно ворожіння в День Катерини на вишневих гілках. 7 грудня у вазу з водою ставили гілки вишні. Якщо на гілці розпустяться квіти або листочки до Різдва, то дівчина в наступному році вийде заміж. Також вважалося, що у кого з подружок гілочка розквітне раніше, та перша піде під вінець.

Молодь на Катерину влаштовувала гонки на санях, а діти грали в сніжки і ліпили сніговиків. Дівчата намагалися покататися в одних санях з коханим.

Що не можна робити 7 грудня

  1. Хоча свята Катерина вважається покровителькою шлюбу, день невдалий для весілля або вінчання.
  2. Закоханим сьогодні не можна сваритися, інакше відносини зіпсуються.
  3. У це свято не можна займатися рукоділлям: шити, в’язати і вишивати.
  4. Не варто в цей день лагодити предмети і займатися ремонтом.

Прикмети погоди 7 грудня

  • Якщо місяць вночі знаходиться в колі, то скоро буде сильна ожеледь.
  • Якщо до цього дня ще не випав сніг, то наступний рік буде неврожайним.
  • Журавлі вже відлетіли в теплі краї – потеплінь більше не буде.
  • Корови трясуть хвостами – до морозів.
  • Якщо цей день теплий, то друга половина грудня буде морозною.
  • Ясне небо на Катерину віщує морозну і сніжну зиму.

Майстер оперної арії Гаетано Доніцетті

 Історія життя Гаетано Доніцетті має схожість з сюжетом однієї з його опер: скромне народження і роки важкої роботи, запаморочливе сходження до величі і остаточне падіння в безумство. Володіючи гострим драматичним почуттям, він зіграв центральну роль в створенні романтичної музичної мелодрами. Його виразний стиль, заснований на бельканто, проклав шлях до досягнень Верді.

Коротку біографію Гаетано Доніцетті і безліч цікавих фактів про композитора читайте на нашій сторінці.

Коротка біографія Доніцетті

У 1797 році на півночі Італії в невеликому, але дуже красивому містечку Бергамо, народився майбутній геній оперного мистецтва Гаетано Доніцетті. Він був наймолодшою ​​дитиною в сім'ї. Батьки, Андреа і Доменіка Доніцетті, були бідні і жили зі своїми дітьми за межами міських стін в дуже мальовничому районі, званому Борго-Каналом. Будинок, де починав пізнавати світ маленький Гаетано, знаходився вниз по схилу. Там, в підвалі, розташованому нижче рівня вулиці, в двох темних кімнатах і почалася історія становлення композитора. Батько заробляв гроші в якості сторожа муніципального ломбарду, а мати і дочки працювали швачками.

Біографія Доніцетті говорить, що в квітні 1806 року дев'ятирічний Гаетано надходить в Благодійну хорову школу для хлопчиків, очолював яку німецький музикант і композитор Симон Майр, який обіймає посаду капельмейстера в церкві Санта-Марія-Маджоре в Бергамо з 1802 року. Майр всіляко допомагав юному музиканту, спонукаючи його присвятити себе професійної музичної кар'єри, і забезпечив стипендією. Провчившись 9 років, Доніцетті став кращим учнем школи. У 16 років він як співак виступав у Театрі делла Сосьєте, а також допомагав вчителю в церкви, підробляючи там архіваріусом.

У 1815 році Майр відправляє юного музиканта з рекомендаційними листами до Болоньї. Тут, в Болонському музичному ліцеї у падре Станіслао Маттеї і продовжує своє навчання майбутній композитор. У цей період Доніцетті пише кілька камерних і духовних творів і 3 одноактні опери, першою з яких була "Пігмалеон", яка жодного разу не виконувалася за життя композитора. У 1818 році після закінчення навчання у віці двадцяти років Доніцетті повернувся в Бергамо, так як в Болоньї перспектив для кар'єри не з'явилося.

Хоча Його батько сподівався, що син стане церковним композитором, і Гаетано складав величезну кількість духовної музики, його покликанням був театр. У 1818 році вперше була поставлена ​​опера "Енріко ді Боргоньо" в Театрі Сан-Лука в Венеції. Театр був настільки вражений цією роботою, що відразу запросив ще кілька творів. З цього моменту почалося сходження юного композитора до вершин слави і успіху. У 1821 році Доніцетті пише оперу "Зораїду Гранадського" для нового театру Арджентіна в Римі, що стала ще більш успішною, ніж його попередні роботи. Провідний італійський імпресаріо Доменіко Барбі був зачарований "Зораїду ..." і знав, що Гаетано зможе творити чудеса, якщо йому надати шанс, тому запропонував молодому композиторові співпрацю.





У наступному році Доніцетті переїжджає в Неаполь, де проживе 16 років. Його першою оперою, написаної на новому місці, була "Циганка", яка викликала захоплені відгуки у публіки. Ходили навіть чутки, ця опера так сподобалася Винченсо Белліні, що він кожен день награвав сподобалися мелодії на своєму клавесині.

У 1827 році Доніцетті укладає новий контракт з Барбала, за умовою якого він повинен написати чотири опери протягом трьох років. Натхнення композитора досягає свого апогею. Він пише одночасно для Риму, Мілана і Неаполя. У 1828 році з'являється на світ "Аліна, королева Голкондская", написана для Театру Карло Феліче в Генуї. З 1828 до 1838 року Доніцетті обіймає посаду директора королівських театрів Неаполя. У цей період були написані "Всесвітній потоп" і "Римський вигнанець", що мав приголомшливий успіх, і незабаром поставлений в "Ла Скала".

Найуспішнішою оперою стала "Анна Болейн", написана в 1830 році, завдяки якій закріпилася репутація Доніцетті, як одного з кращих оперних композиторів. Цей спектакль був також виконаний в Парижі і Лондоні. В цей час написано багато драматичних творів, на які мало дуже великий впливів цензура. Вбивство п'яти персонажів в "Лукреція Борджіа" призвело до її заборони в Неаполі, і тільки в Мілані спектакль був поставлений саме так, як задумав автор. У 1838 році, розчарований цензорами Неаполя, Доніцетті їде в Париж.

Композитор досягає світової популярності, його спектаклі ставляться по всій Європі. Доніцетті стає дуже затребуваним, отримуючи безліч різних пропозицій. У підсумку він погоджується стати Хофкапеллмейстером і придворним композитором австрійського імператора у Відні. У розпал своєї кар'єри Доніцетті продовжує писати з неймовірною швидкістю, на відміну від Верді і Белліні, які складали менше творів після того, як досягли фінансового благополуччя.

На відміну від блискучої кар'єри, особисте життя композитора склалася невдало. 1 червня 1828 року Гаетано одружився на Вірджинії Васселлі, сестрі свого друга Антоніо, з якою вони познайомилися ще в Римі, коли дівчині було всього 13 років. Через рік спільного життя, після важкої вагітності, їх перша дитина Філіппо Франческо помер через дванадцять днів, ще двоє дітей теж не вижили.

Наступним ударом стала смерть його батьків в 1830-х роках, але трагедії на цьому не закінчилися. Через рік після смерті його батьків пішла з життя і Вірджинія. Доніцетті, який вже страждав від сифілісу, передав хвороба своїй дружині. Сам Гаетано десятиліттями страждав від недуг, головних болів і нудоти, але ніколи не лікувався, поки йому не було поставлено діагноз. Хвороба прогресувала, що змусило музиканта припинити роботу. Останньою оперою композитора, написаної в 1843 році, став "Дон Себастьян".

У 1845 році Доніцетті вражає параліч, за яким послідувало швидке недоумство. Його племінник Андреа приїхав до Парижа в січні 1846 р і виявив, що його дядько ірраціонально і непередбачувано поводиться. Лікарі радили визначити Доніцетті в лікарню, на що Андреа дав згоду. Через деякий час друзі домоглися дозволу перевезти композитора на батьківщину в Італію. У наступному році Доніцетті був доставлений назад в Бергамо, де в квітні 1848 року світ попрощався з великим музикантом, який написав понад 65 опер всього за 32 роки.




Цікаві факти про Гаетано Доніцетті

  • З біографії Доніцетті ми дізнаємося, що з батьками у Гаетано були двоїсті стосунки протягом усього його життя. Він заборонив їм з'являтися на прем'єрах своїх опер, а про шлюб з Вірджинією Васселлі вони дізналися значно пізніше.
  • Його перша одноактна опера "Пігмаліон" була написана в 1816 році, але її прем'єра відбулася в Бергамо тільки в 1960-му.
  • Старший брат Гаетано Джузеппе Доніцетті став придворний музикантом Османської імперії, він популяризував традицію західної художньої музики в сучасній Туреччині.
  • Доніцетті володів жодним музичним інструментом.
  • Белліні і Доніцетті, друзі чи вороги? На жаль для тих, хто любить плітки і сварки, ревнощі між Доніцетті і Белліні привела лише до кількох анекдотів. Насправді, два композитора цінували один одного, і коли вони вперше зустрілися в Неаполі в 1822 році, Белліні, як кажуть, був зачарований веселим характером свого суперника. У 1835 році репетиції "Лючії ді Ламмермур" Доніцетті були в повному розпалі, коли він дізнався про раптову смерть Белліні, всього в 33 роки. Глибоко вражений цією новиною, Гаетано замкнувся в своєму кабінеті, щоб написати Реквієм на честь свого друга.
  • Доніцетті міг складати з неймовірною швидкістю. Так, наприклад, згідно з легендою, комічна опера "любовний напій"Була написана всього за 15 днів, а"Лючія де Ламмермур"- за шість тижнів роботи

понеділок, 5 грудня 2022 р.

Національний тиждень читання 2022 року


 Події заради промоції читання відбуваються в багатьох країнах і покликані об’єднати читачів, письменників, бібліотекарів, видавців і книгарів.

Ініціював Національний тиждень читання Український інститут книги в 2021 році спільно з Міністерством культури та інформаційної політики.

 Метою стало «залучити українців до читання, купівлі та дарування книжок, відвідування бібліотек, а також привернути увагу до українського книговидання та літератури, підтримати видавництва, книгарні та бібліотеки».

Минулоріч всі причетні — бібліотеки, книгарні, видавництва — зорганізували  події та акції, які допомогли залучити нових читачів і стимулювали до придбання та читання книжок. Навіть свою тисячу гривень  в «Дії»  можна було витратити на придбання книг і багато українців цим скористалось.

  А цьогоріч в Україну прийшла страшна повномасштабна війна! Вона принесла велику біду по всій країні -  з анексією наших територій, тисячами невинних жертв, руйнувань,  холоднокровних вбивств та катувань….

Горіти вам у пеклі!

 Чи можемо ми вести мову про тиждень читання 2022 року? Так можемо і будемо!

Адже саме правильна книга в правильний час здатна навіть врятувати людину. А  в  години  відключень електропостачання по всій території України, читання стає  для багатьох єдиними засобом провести час з користю. Можливо  згодом для більшості це стане постійною практикою.

Навіщо це потрібно? Згідно з дослідженнями Українського інституту книги:

читачі щасливіші, частіше досягають поставлених цілей та більш стресостійкі, ніж нечитачі;

серед нечитачів вдвічі більше безробітних, ніж серед любителів читання;

більшість українців погоджуються як з тим, що «читання допомагає зробити складний вибір, коли цього вимагають життєві обставини» і майже половина (47 %) переконані, що читання сприяє матеріальному достатку.



 Подаємо  п’ятірку кращих видань  фонду відділу мистецтв, які надійшли у 2022 році:

1.     1. Кістлер, Марк. Ви зможете малювати за 30 днів : простий і веселий спосіб швидко  навчитись малювання / Марк Кістлер; пер. з англ. Марії Коваленко. – Харків: Моноліт, 2021.- 300с.

2.     2. Литовченко, Влада. Всесвітня спадщина ЮНЕСКО в Україні / Влада Литовченко. - Київ: Ваш автограф, 2021. - 180с.: іл.

3.    3.  Магдиш, Ірина. Ар-нуво. Стилі українського мистецтва ХХ-го століття/ дизайн Олени Старанчук, Олега Грищенка. – Київ: Портал, 2021. – 120с.

4.      4. Сукненко, Станіслав. До Голлівуду з України / Сукненко Станіслав. – Київ: Саміт-книга, 2020. – 360 с., іл..

 5.Чмут, Олена. Хорові твори. А cappella / упорядники Олена Чмут, Надія Селезньова. – Чернівці: «Місто

четвер, 1 грудня 2022 р.

Мистецька інтерлюдія «Світ Сковороди»

 

  Незважаючи на складні часи для української держави, 300-річчя Григорія Сковороди, що відзначатимемо 3 грудня 2022 року, відбувається широким спектром різних за формою акцій  в  усіх закладах освіти, культури, наукових установах, музеях та бібліотеках  Буковини.

30 листопада 2022 року в обласній науковій бібліотеці імені Михайла Івасюка відбулась мистецька інтерлюдія «Світ Сковороди», що присвячена  300-річчю від дня народження видатного українського просвітителя-гуманіста, філософа, богослова, поета, педагога - геніального українця.



Перед нами поставало завдання - донести багатогранність образу Сковороди, перезавантажити та поглибити його сприйняття і залучити присутніх до нового осмислення його спадку.

Для реалізації цієї мети обрали такі напрямки: філософія, музика, кіно та театр, образотворче мистецтво та  скульптура, література та ін.

 В кожному розділі брали участь досвідчені фахівці: Валентина Чолкан -  кандидатка філологічних наук, що дала рефлексію від загальних характеристик митця до особливостей пісенних надбань фольклориста;  Іван Данілін ділився досвідом та враженнями від втіленої ролі Сковороди в документальному фільмі «Невигадані історії. Григорій Сковорода» Світлани Новицької; завідувачка відділу науково-освітньої роботи Чернівецького обласного художнього музею Лариса Курущак  ділилась результатами втіленого проєкту  до 300-річчя Сковороди "Ловитва невловного птаха" та запросила до участі відомого буковинського скульптора Володимира Гамаля, що  був учасником експозиційних форм проєкту;  професійний огляд книжкової експозиції, що зробила завідувачка відділу наукової інформації та бібліографії Олександра Гаврилюк -  розкрив літературне надбання митця в друкованих джерелах -  книжкових, періодичних та ознайомив присутніх із розділом «Сковорода і Буковина». Молоді бібліотекарі - Святослав Рачук та Ірина Степанова -  провели філософські паралелі Сковороди із сучасними суспільними тенденціями.

 Музичний настрій був створений творами  епохи українського бароко, піснями  Григорія Сковороди «Ой ти, пташко жовтобоко", Стоїть явір над водою», «Всякому городу нрав і права», які майстерно виконав на флейті, гуслях та бандурі відомий музикант  Віктор Перепелюк та заслужена артистка Олена Урсуляк.



Всі присутні мали змогу  долучитись до інтерактивну  -  прочитання відомих афоризмів Григорія Сковороди.

 Мистецьку інтерлюдію «Світ Сковороди»  модерувала завідувачка відділу мистецтв Любов Шилюк.