вівторок, 26 червня 2018 р.

Свята літнього циклу! Вже час відпочивати!

На літній календарний цикл народна традиція приписує найменше свят. Це зумовлено насамперед господарськими потребами. Починають визрівати трави, овочі та збіжжя, а згодом надходять і жнива – найвідповідальніша пора для селянина. Недарма мовиться: «У жнива свят не глядять», бо «Один жнив’яний день рік годує». Тому хліборобам було не до святкувань. Літні селяни слушно казали: «Не той хліб, що в полі, а той, що в стодолі». Одначе й на літо припадає кілька значимих свят, які сягають початків праісторичної землеробської культури. Щонайперше це стосується Трійці (Зеленої неділі, Троєцьких або Зелених святків). 


Вже у самих назвах віддзеркалена головна ідея цього свята, що припадає на сьому по Великодню неділю і відзначається здебільшого в першому літньому місяці – червні. За символічним значенням і поетикою обрядодій Трійця належить до найвеличніших рокових свят. Це своєрідний гімн природі, котра під цю пору сягає свого апогею, входить в «екстаз буяння» – увесь довколишній світ випромінює енергію; вона така активна й живосильна, що змушує піднятися з могил мертвих (згадаймо дійство «Проводів русалок», «Русальчин» або «мавський Великдень» і сам обряд «Русалій», котрі покликані відповідно вшанувати всіх покійників).


                                              Русалки. Худ. Маковский К. Е., 1879. 
Зеленими святами наші пращури вшановували найвищий злет природи, триєдність її буття, – звідси й назва – Трійця. Свято було настільки живучим і шанованим, що навіть християнство змушене було залишити його в ранзі великих, хоч церковні відправи на Трійцю не такі урочисті, як на Різдво чи Великдень. Відоме ще одне цікаве дійство, яке побутувало в багатьох регіонах України, зокрема на Поділлі, Волині та Середньому Подніпров’ї, – «замочування дійниці». Воно також збігається з першим днем Петрівки. Кілька жінок-сусідок, зібравшись у гурт, виносили нову дійницю, сідали довкола неї, пускали по колу чарчину з примовляннями «на велике молоко». На Поділлі в перший день Петрівки жінки, в котрих народилися мертві немовлята або ж померли нехрещеними, сходились на цвинтар і робили «обіди для дітей». Вважалося, що в цей час над могилками літають їх душі і «просять хреста». А на Новгород-Сіверщині хлопці з дівчатами йшли до лісу, рубали кілька гілок берези і, прибравши їх квітами, несли з пошаною в село, обходили довкола нього, а вже потім топили в річці. В цей день відбувався також обряд «проводжання русалок». На особливу увагу заслуговує містерія давнього Купальського свята (7 липня), котре символізувало літній поворот сонця. Воно мало буйні і яскраві форми: очищення вогнем і водою, містерійні персонажі – Купало й Марена, яких топлять у воді або спалюють на вогнищі під супровід ритуальних пісень, обходи полів і, нарешті, убезпечення од відьом, які в цю пору виявляють найбільшу активність. На Купала русалки та мавки відвідували світ живих, а ті, в свою чергу, намагались захиститись від потойбічного магічними обрядодіями Під цю пору особливо цілющими стають рослини. В переддень Купала – на Горпину до сходу сонця цілими родинами йшли в ліс, щоб заготувати лікарські трави. Цей процес супроводжувався магічними дійствами: жінки повністю роздягалися (заборонялося рвати рослини тим, у кого випадали на цей час «нечисті дні» – місячні) і, поклавши долі окраєць хліба та дрібку солі, ставали на коліна й читали молитву до сонця: Святий Михаїл це зілля садив, А Божа Мати поливала, Да й помоч давала. Стебла й коріння брали не голіруч, а через ганчірку. Як підбивалося сонце і спадала роса, повертались додому і в одній в осель влаштовували купелю: наливали в бодню гарячу воду, клали цілюще зілля і почерзі милися. Вважалось, що в ніч перед Купалом всі рослини набували особливих чарівних властивостей. Тому сміливці йшли в глухі праліси, щоб відшукати «нечуй-траву» і зірвати пелюстку з куща папороті. За повір’ям, кому щастило це зробити, то йому відкривалися всі скарби. Містерія, пов’язана з купальськими обрядами, має чимало символічного і космологічного. Її не обійшли церковні заборони: «Купала на Хрестителя утопіте і огненне одкиньте, гніваеться-бо Хреститель на землю вашу…» Християнство замінило Купала святом Івана Хрестителя. Проте й досі народ цей день святкує як Купала, хоч до нього штучно притягнуто йім’я «Івана». Отож, протягом сторіч у селах, а почасти й містах пишно відзначали одне з найпоетичніших літніх свят, яке символізувало «поворот сонця на зиму». 


Через п’ять днів по Купалу відзначають свято Петра і Павла (12 липня). Після нього сонячніднi йдуть на спад. Це засвідчує й купальська пісня: Ой Петре, Іване, Уже наша пісенька минає, Уже наша пісенька минає, Половини літечка немає, Із-за гори сонце йде-іграє, Козаченько коника сідлає. У вислові, що «козаченько коника сідлає», відчувається прозорий натяк на те, що літо збирається на відходини. Це ж саме засвідчують прислів’я та приказки: «Йшло до Петра, а тепер до Різдва», «До Петра не сподівайся тепла, а по Петрові ні теплові», «За Петра Афонського сонце повертає на зиму». Власне, під цю пору настають найспекотніші дні, а отже, і початок жнив – «бо Петро ходить по полю й підпалює колоски». Крім того, він ще й жито зажинає, стереже поле і заорює ниву. Звісна річ, що християнський Петро замінив якесь давнє божество (ним міг бути Ярило, Спас чи Сонцеворот). Що б там не було, але петропавлівське свято поєднало дві події – межу сонячного апогею, коли світило досягає кульмінаційної точки, і пошанування пастухів. Якщо з першим пов’язані обряди гойдалок (про це буде окрема розповідь), то з другим – обрядове випікання печива, так звані «мандрики», якими частквали пастухів. Майже в усій Україні в цей день пишно вшановували доглядачів Петра – пастухів. 

На Гуцульщині біля спеціального вкопаного у землю стола самі пастухи і влаштовують розваги з піснями, зокрема й такими: Ой на Петра вода тепла, Лиш би ся купати, Ой на Петра личко біле, Лиш би цілувати… Господарі обдаровували їх продуктами чи грішми. На Поліссі та Лівобережжі спеціально готували печиво – мандрики. Особливо врочисто проходив цей обряд на Херсонщині. Кожна господиня призбирувала сколотини (залишалися після збивання масла), зливала їх в горнятко і стоплювала (звуджувала). До такого сиру додавали яєць і борошна, і виходили кругленькі сирники – мандрики, які варили в смальці. Крім того, на Петра і Павла виготовляли в ячного борошна нового врожаю обрядовий хліб (книш) і несли  до церкви на посвяту. Священник розламував книшини і причащав, наче проскурками, всіх присутніх У такий спосіб жінки віддячували Петрові, що, за легендою, запровадив цей недовготривалий піст. Отже, з Петра (деінде — від Прокопа — 21 липня) розпочиналися перші зажинки зернових. «На Петра колос, – мовить народна приказка, а на Іллю -жнива». Справді-бо, з Іллею (2 серпня) пов’язували на більшій території України закінчення жнив. Традиційно це одне з найшанованіших серед хліборобів свят, яке суголосне з давньою аграрною магією. Праобразом Іллі є  Перун – покровитель грому і блискавок. На Херсонщині це свято називали «громовим». В цей день намагалися не працювати, навіть не ходити на полювання, щоб не розгнівити Іллю, котрий може того, хто не святкує, вдарити блискавкою. Зачувши грім, люди вірили, «що це Ілля їде по небу на золотій колісниці». Удосвіта жінки йшли в спідній сорочці на городи й стискали головки капусти, приказуючи: «Святий Ілля, складай головки тугі та білі так, як я». Останнім терміном, коли дітям дозволялося купатись, також був день цього покровителя. Прислів’я стверджують: «Жнива кінчаються – осінь починається», «В цей день до обіду літо, а по обіді осінь». У південних районах України, де збіжжя достигало раніше, на житньому полі залишали пучок колосся – «Іллі на бороду». На кінець літа припадає ще кілька однотипних празників, пов’язаних з грозою і блискавкою. Саме ці природні явища завдавали щонайбільше клопотів хліборобам (сюди можна віднести і день Курилика (14 липня), присвячений вітрові – «щоб копи не розкидав»). До Громових або Сердитих свят належать Гаврила (26 липня), Ганни Тріскучої (7 серпня), Пантелеймона Паликопи чи Палія (9 серпня). В ці дні селяни остерігалися працювати в полі, особливо звозити снопи. “Спасові дари” Із закінченням жнив завершувалось і календарне літо.




 Одначе фіналом його були три Спаси: –         перший Спас (його ще називають Маковієм), який припадає на 14 серпня; –         другий або Великий – на 19 серпня; –          третій (Медовий) – на 29 серпня. Всі ці свята об’єднують двотижневий піст, власне Спасів. У дохристиянську добу Спас був покровителем врожаю; йому при дожинках залишали пучок незжатого колосся  – «Спасову (Волосову, Велесову) бороду». У християнській традиції на честь опікуна з’явилися відповідні ритуали – посвяченням колосся, овочів і фруктів у церкві. До першого Спаса виготовляли і несли святити «маковійську квітку» з городніх і частково лісових квітів. Її підвішували до сволока або ж до божниці. Вона висіла там протягом року. Оскільки починався піст, то готували й пісне обрядове печиво – «шулики». З цього часу вже починають відлітати в ирій ранні птахи – «бо святий Спас приготував усього про запас: і дощ, і вітер, і холод, і тепло». На перший Спас до церкви несли “маковійську квітку” та щедрий урожай саду Особливою урочистістю позначений другий, або Великий Спас, який називають «Святом врожаю». На столі обов’язково мали бути всі дарунки природи – новий хліб, овочі, фрукти, гриби, мед. Жінки, в яких померли діти, вже могли вживати яблука (до Великого Спасу їм заборонялося їсти ці плоди, бо їхні діти не отримають від Божої Матері яблучко). На Гуцульщині в цей день остерігалися виносити на вулицю вогонь, а на Закарпатті – навіть позичати його. Це був останній термін заготівлі лікарських трав. Вирушаючи на їх збирання, жінки казали: «Діва Марія це зілля сіяла, а Спас поливав – нам на поміч давав». Третім Спасом завершувався найкоротший літній піст. З цього приводу казали: «Прийшов третій Спас – пішло літо від нас», «Всім нагадує Спас брати рукавиці про запас». Отже, всі літні свята і пов’язані з ними обряди сфокусовані на пошанівку природних явищ і їх покровителів, котрі допомагали хліборобові у його нелегкій праці. У переважній більшості з цих обрядів збереглися сакральні мотиви давньої аграрної культури наших пращурів, хоч у пізніші часи відбулись суттєві нашарування християнського змісту. В побутовому відзначенні свят цього періоду все ж переважали міфологічні форми, що зближували сільську людину з природою і її законами.

Взято з сайту Україна - це ми! https://we.org.ua/kultura/svyata-litnogo-kalendarnogo-tsyklu-ukrayintsiv/

Немає коментарів:

Дописати коментар