Опанас Шевчукевич добре відомий старшому поколінню, як скульптор, лікар, поет, графік та великий книголюб. Народився Опанас Євгенович Шевчукевич 17 березня 1902 року в с. Віженка Вижницького повіту. Його дідусь та батько були добре знаними в окрузі ткачами. Родина Шевчукевичів жила у страшній нужді, і тільки ткацький верстат давав змогу вижити.
Під час воєнних подій на Буковині в 1916 році згоріло найцінніше, що було в родині Шевчукевичів – ткацький верстат та маленька хатина. Матуся Опанаса хоч і була неграмотною, але мала чудовий голос і знала сотні народних пісень, до яких любила додавати свої строфи. Ось спогади Опанаса Шевчукевича про своє дитинство: “Мене записали до німецької народної школи у Вижниці, бо вона була через дорогу від нашого обійстя, де ми мешкали. (Хоча я пізно усвідомив, що саме ця школа мені дала великий поштовх в моєму житті). Я швидко оволодів німецькою мовою і добре навчався. Провчившись 4 класи народної школи, я здав екзамени до 8-річної української школи-гімназії, яку закінчив на відмінно у 1921 році. З восьми років я заробляв собі на прожиток тим, що тягав хмиз з лісу, а ідучи, складав свої перші вірші”.
Після закінчення гімназії Опанас у 1921 році став студентом Чернівецького університету, поступивши на юридичний факультет. Але невдовзі відчув, що юриспруденція не для нього, тож вирішив стати лікарем. На той час у Чернівцях ще не було вищого медичного навчального закладу. І щоб вступити до Бухареста, потрібно було мати або титул, або кошти на навчання. Але ні першого, ні другого в родині Шевчукевичів не було. Тому він таємно покидає Буковину і восени 1922 року приїздить до Праги, де спробував вступити до Празького університету на медичний факультет. Але і тут потрібні гроші. На жаль, таких коштів Опанас не мав і вирішив мандрувати світом далі. У Берліні йому вдається записатись до вищої ветеринарної школи, а пізніше вступити до Берлінського університету на медичний факультет. Опанас Шевчукевич захищає дисертацію й отримує звання доктора медицини. Опанас розпочинає свою практику у лікарнях Шерберга та Норберта. Життя для нього в Німеччині видалось нелегким, тому що зароблених грошей ледь вистачало на прожиток. Його захопили прекрасні берлінські музеї, де уважно оглядав не тільки картини, але й придивлявся та вивчав скульптуру. Чимало часу проводив у бібліотеках. Часто йому хотілось щось самому зліпити, бо саме скульптура його найбільше приваблювала.
Наприкінці 1931 року Опанас Шевчукевич повертається на Буковину. Але щоб отримати тут роботу лікаря, йому доводиться отримати спеціальний дозвіл на право працювати лікарем на території Румунії. У 1940 році Опанас Шевчукевич захворів – відокремлення сітківки, і його літаком відправляють у Київ, де він після лікування знайомиться з академіком О.О.Богомольцем та професором М.Д.Стражеском, розповідає їм про свої методи лікування. Фахівці запрошують Шевчукевича до Москви. Повернувшись в Чернівці, він продовжує займатись приватною лікарською практикою. Румунська влада пильно стежила за ним, робила обшуки, бо саме тоді з’явились його перші статті та вірші проти румунської влади. Опанас потрапляє в тюрму, де над ним дуже знущаються, через що він втрачає ліве око.
Після 1940 року Опанас Шевчукевич працює у різних медичних установах Буковини та Чернівців.
А у 1928 році він організував виставку у Берліні. Згодом його мистецтво побачили Мюнхен, Кельн, Аленштайн, Відень (Австрія) (1930р.), Прага (1933р.). Численні виставки проходили також в Чернівцях.
Реакцію преси зазначає, наприклад, О. Б-н в статті “Опанас Шевчукевич” в першому числі місячника 1933 року “Самостійна думка”. Про нього писали такі журналісти та письменники як Ернст Йозеф (Freiburger Tageszeitung, 1928 p.), Антон Міллер (Freiburger Tagespost, 1929 p.), Марія Маєр з Пасау та Ріхард Шаукаль (Ostdeusche Monatsschrift, Данціг, липень 1932 р.). В рецензіях на творчість Шевчукевича читаємо, що він є “творцем зовсім талановитим і буйної уяви. В кожнім разі визначний артист…”; “…чудовий і дуже талановитий плястик. Чудові – дійсно чудові його твори…”; “Через припадок почав ліпити фігурки…граючись творить, виробляє майстерно”.
Реакцію преси зазначає, наприклад, О. Б-н в статті “Опанас Шевчукевич” в першому числі місячника 1933 року “Самостійна думка”. Про нього писали такі журналісти та письменники як Ернст Йозеф (Freiburger Tageszeitung, 1928 p.), Антон Міллер (Freiburger Tagespost, 1929 p.), Марія Маєр з Пасау та Ріхард Шаукаль (Ostdeusche Monatsschrift, Данціг, липень 1932 р.). В рецензіях на творчість Шевчукевича читаємо, що він є “творцем зовсім талановитим і буйної уяви. В кожнім разі визначний артист…”; “…чудовий і дуже талановитий плястик. Чудові – дійсно чудові його твори…”; “Через припадок почав ліпити фігурки…граючись творить, виробляє майстерно”.
Час утвердив ім’я Опанаса Шевчукевича в образотворчості України і в історії мистецтва Буковини зокрема. Його творчість посідає особливе місце і в історії культури Німеччини і Чехії. Український майстер малих скульптурних форм відомий як самобутній художник-примітиивіст, на творчість якого відчутно вплинуло мистецтво німецького експресіонізму. Таким рисами позначена творчість Шевчукевича саме 1920-30-х років – європейського періоду та перших років після повернення до Чернівців. Пізніший час був роками послаблення його творчої активності.
В нашому місті були виставлені скульптурні портрети митця: художника Миколи Івасюка (1865-1936), Осипа Маковея, Євгенії Ярошинської (1868-1904), Івана Бажанського (1863-1933), Михайла Керницького (1877-1964), Ольги Кобилянської (1863-1942), Тараса Шевченка.
За 40 років творчої діяльності ним було створено понад 2 тисячі скульптур. Крім скульптурних, було створено безліч графічних творів та малюнків. Особливо варто згадати про унікальну бібліотеку, яка нараховувала 15 тисяч примірників. Саме про бібліотеку Опанаса Шевчукевича писали Ярослав Галан і Петро Козманюк.
Немає коментарів:
Дописати коментар