Ме́діагра́мотність — сукупність
знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і
створювати повідомлення різних
жанрів і формах для різних типів медіа, а також розуміти і
аналізувати складні процеси функціонування медіа у суспільстві, їх та вплив.
В основі медіаграмотності — модель,
яка заохочує людей замислюватися над тим, що вони дивляться, бачать, читають.
Медіаграмотність дозволяє споживачам критично аналізувати медіаповідомлення з
тим, аби помічати там пропаганду, цензуру або
однобокість в новинах і програмах суспільного інтересу (і причини таких дій
також), а також розуміти як такі фактори як особа власника медіа, модель
фінансування впливають на інформацію і кут її подачі.
Медіаграмотність має на меті зробити
людей досвідченими творцями і продюсерами медіаповідомлень.
Полегшити, а також розуміти переваги і обмеження кожного виду медіа, а також
створювати незалежні медіа.
Завдання медіаграмотності в
трансформації медіаспоживання в активний і критичний процес, допомагаючи людям
краще усвідомити потенційну маніпуляцію (особливо в рекламіта PR),
а також допомогти зрозуміти роль мас-медіа і
громадянських ЗМІ у формуванні громадської думки.
Медіаграмотність — це результат медіаосвіти.
Історія
Медіаосвіта з'явилася як інструмент
захисту від шкідливий ефектів і трендів медіа. Першою
країною, яка використала цю прививочну парадигму в Великій Британії в 1930-тих роках. В 1960-тих з заперечення медіа
переключилися на заперечення і критику різних видів медіа і популярної
культури. Це називали парадигмою популярної
культури. В 1980-тихприйшло розуміння,
що ідеологічна сила медіа була пов'язана з натуралізацією зображення.
Конструйовані повідомлення зникли, тому що підпали під категорію натуральних.
Зацікавлення в медіа грамотності пов'язане з споживанням зображень і картинок,
що ще називали зображальною парадигмою. В Великій Британії і Австралії медіа
грамотність — окремий курс, як частина гуманітарних предметів.
В інших країнах Європи медіа освіта
приймала різні форми. В Фінляндії вона
ввійшла в перелік предметів середньої школи в 1970 році,
а у вищі навчальні заклади — в 1977 році.
Але тільки на початку 90-тих цей курс трансформувався в медіа
освіту в сучасному розумінні. В Швеції медіа
освіта — обов'язкова з 1980 року, а в Данії — з 1979.
В усіх Скандинавських країнах на почтку 90-тих медіа освіта відійшла від
моралізаторства до дослідницького підходу і поставила учня в центрі. В 1994 році
в Данії видано закон, який надавав медіа освіті вагу. Але вона і досі не
входить в перелік обов'язкових предметів. Основний наголос в Данії роблять на
інформатиці.
Медіаосвітяни
Жан Бодріар —
французький соціолог і філософ, відомий своїми
роботами про медіа, віртуальність, Війну в затоці.
·
Девід
Бакінгем — британський вчений і теоретик медіа освіти
·
Чомскі Ноам —
американський лінгвіст і
політичний аналітик, вивчав пропаганду
·
Маршал Маклюен — канадійський теоретик
в сфері медіа
·
Олександр
Федоров — російський — вчений і
теоретик медіа-освіти.
Медіаграмотність -
це здатність аналізувати й просіювати повідомлення, які інформують, розважають
або щось нам продають кожного дня. Це здатність застосовувати критичне мислення
при споживанні засобів масової інформації - починаючи з музики та
веб-оточення й завершуючи рекламою на щитах під час трансляції футбольного
матчу.
Медіаграмотна
людина має задавати доречні запитання щодо того, що нам намагаються
сказати й чого не вистачає? Людина має інстинктивно задавати питання - хто
або що стоїть за виробництвом цих медіа, за чиї гроші, якими є мотиви, цінності
й кому належать ці медіа? Розуміння того, яким чином всі ці фактори впливають
на зміст повідомлення, і є демонстрацією медіа грамотності.
Фундація "Суспільність" виготовляє телевізійну
програму "НЕ-СТАНДАРТ" з метою пояснити пересічним громадянам
сутність та важлиість дотримання стандартів професійної журналістики. Програма виконує
просвітницьку функцію, а також є цікавим якісним продуктом, який розвіює міфи
про непогрешимість медій.
Наразі вже вийшло 17 програм, кожна має середню тривалість 4,5
хвилини.
http://umedia.kiev.ua/meda-demokratya/standards/625-televzyna-programa-ne-standart.html#.VlcdSdLhAdU
Журналісти
вироблятимуть якісні матеріали, коли на них буде попит
20
березня 2015 року громадська організація "Телекритика" провела
круглий стіл з обговорення можливих шляхів протидії російські пропаганді
на окупованих територіях. В який спосіб можна боротись із російською
пропагандою на окупованих територіях та яким є секрет успіху у міжнародному
інформаційному просторі – на ці та інші питання шукали відповіді експерти під
час круглого столу «Протидія російській інформаційній агресії: спільні зусилля
задля захисту демократії». На круглий стіл було запрошено представників
аналітичних центірв, засобів масової інформації, соціологічних інститутів та
експертів з медіа моніторингу.
Під
час круглого столу було презентовано результати опитування Київського
міжнародного інститут соціології (КМІС) про вплив російської пропаганди у зоні
конфлікту.
З
26 по 28 лютого 2015 року опитали міське населення в п’яти областях -
Харківській, Одеській, Херсонській, Донецькій та Луганській (включно з
районами, що на момент опитування не контролювалися українською владою).
За
результатами опитування, найбільш затребуваною в зоні АТО є інформація про
зниклих родичів та знайомих, втрати серед мирного населення та українських
військових, в також дії місцевої та державної влади.
Підконтрольні
Україні території вважають українські джерела в цілому скоріше правдивими,
російські – упередженими та необ’єктивними. «ДНР-ЛНР» притримуються протилежної
точки зору. Втім, з часом у мешканців південно-східних областей наростає
розчарування у будь-яких засобах масової інформації.
Російська пропаганда впевнено перемагає
на окупованому Донбасі. В інших південно-східних регіонах найбільш провокативні
меседжі російської пропаганди не користуються підтримкою. Серед меседжів
російської пропаганди найменш популярним є твердження про те, що Майдан –
це фашистський переворот. З ним погоджуються 27% і не погоджуються 54%. Оцінка
наслідків Майдану в регіоні конфлікту досить песимістична. Переважна більшість
(66%) вважає, що головними наслідками Майдану є анексія Криму, збройне
протистояння на Донбасі та економічна криза в Україні, не погоджуються з цим
тільки 15%.
Міжнародна практика
показує, що найефективнішим методом покращення якості продукту та уникнення
маніпуляцій є розвиток саморегуляції, а не державне регулювання – на цьому
наголосила Оксана
Майдан, заступник директора проекту «У-Медіа»,
Internews Network. Професійний рівень журналістики і відповідно якість
медіапродукту буде підвищуватись тільки в тому разі, коли буде запит
суспільства: «Є один
рецепт, який в міжнародних програмах існує вже багато років – це проекти із
медіаграмотності. Журналісти будуть робити якісний матеріал, коли на них буде
попит. А попит буде тільки тоді, коли громадяни навчені, як критично сприймати
медіа – для медіа грамотної людини історії про розіп’ятих хлопчиків
виглядатимуть смішно».
"На нашу думку, сьогодні
медіаграмотность – життєво необхідна навичка в контексті російської
інформаційної агресії. Інформаційно-пропагандистська війна Росії проти України
вже внесла істотні зміни до мотивації та змісту медіаосвіти. З фокусом на
формування навичок критичного мислення та імунітету до маніпуляцій громадською
свідомістю та пропаганди. І, головне, ми всі розуміємо, що сьогодні медіаосвіта
не може залишатися лише в рамках середньої освіти чи позиціонуватись як один з
багатьох складників компетентності педагога. Нині до медіаосвіти мають отримати
доступ громади та спільноти, першочергово ті, які є цільовою аудиторією для
пропаганди антидемократичних цінностей.
Українське суспільство потребує розширення
доступу до навичок формування медійної та інформаційної грамотності в умовах
пропагандистсько-психологічних війн. Бібліотеки є тими установами, які мають
всі можливості для того щоб долучитись до формування медіаграмотного споживача
і, таким чином, сформувати і для себе нову компетентність та новий імідж для
аудиторії"
Цитата взята з посібника для бібліотекарів "Практична
медіаграмотність"
Вчіться. Думайте. Аналізуте.
Немає коментарів:
Дописати коментар