понеділок, 4 липня 2016 р.

Ієронім Босх.

Ієронім Босх. Від містицизму до реальності

Ієронім Босх – один із найвизначніших художників епохи Північного Відродження, який вважається найзагадковішим живописцем у історії світового мистецтва. Інтерес до особистості та творчості митця постійно то зростав, то гаснув, що призводило до породження багатьох легенд і небилиць. Картини Босха та його послідовників – концентроване і геніальне зображення страху перед смертю і пекельними муками. Говорять, що Босх створив художню енциклопедію зла всіх видів і форм. Проте сьогодні цьому вже не надається багато значення, адже сучасна людина, споглядаючи настільки алегоричні витвори, не дивитиметься на них крізь призму Середньовіччя чи Відродження, а проводитиме аналогії саме із теперішнім світом і його глобальними проблемами.
2016 рік у Європі оголошено роком Ієроніма Босха в пам'ять про одного з найзагадковіших художників в історії західного мистецтва, який пішов з життя 500 років тому, в серпні 1516 року. З такої нагоди на батьківщині художника в Хертогенбосі (Нідерланди), в Мадриді, Венеції та інших містах Європи пройдуть масштабні виставки робіт самого Босха, а також сучасних майстрів, натхнених нерозгаданими символами і таємницями творчості видатного майстра Північного Відродження.
Одним з головних заходів, присвячених річниці Босха, була мультимедійна виставка «Босх. Ожившие видения», відкрита в Центрі дизайну ARTPLAY 18 березня 2016 року в Москві.
«Дивовижні і дивні фантазії ... частіше неприємні, ніж жахливі», - сказав про картини  Босха інший голландець, сучасник живописця і автор «Книги про художників» Карeл ван Мандер. Дивні, незрозумілі, лякаючі - епітети частіше за інших зустрічаються при згадці про твори Босха. Всі забобони і страхи, що мучили середньовічну людини, знайшлись в його роботах. Не випадково картина «Сад земних насолод», що зображає людство, спіймана в пастку своїх гріхів і ввібрала атмосферу епохи, стала символом Середньовіччя.

Спадщина
Босх вважається автором приблизно 30 творів, але підписані автором лише сім з них. Ні в одній з картин немає назви, присвоєної їй самим Босхом. Всі вони придумані пізніше дослідниками його творчості. Про його життя відомо ще менше - походив з родини художників, вигідно одружився, не мав дітей, належав до релігійної організації - Братство Діви Марії. Хто ж такий Ієронім Босх? Одні вважають його сюрреалістом, називаючи «почесним професором кошмарів». Інші стверджують, що в його роботах зашифровані секрети алхіміків, астрологів і чаклунів тієї епохи. Треті зараховують художника до єретиків, називаючи адептом заборонених сект, хоча відомо, що Босх був надзвичайно релігійною людиною.
Виставка в Центрі дизайну ARTPLAY
У аванзалі виставки «Босх. Ожившие видения» творці постаралися зібрати всю наявну інформацію про життя і творчість Босха, включаючи найнеймовірніші версії. А мультимедійна частина - це справжній карнавал жахливих і водночас привабливих образів живописця. Можна нескінченно дивитися на цей фантасмагоричний світ слизьких виродків, пузатих чудовиськ, риб з людськими ногами, людей з бочками замість животів, павукоподібних істот.
Спадщина Ієроніма Босха – унікальне явище в історії європейського і світового мистецтва. Воно нетрадиційне і оригінальне, і ця нетрадиційність полягає в тому, що нідерландський художник був зосереджений на зображенні грішних мешканців землі. Деякі його витвори не мають жодних аналогів ні в тогочасному мистецтві, ні в творчості його наступників.
Іспанський мислитель Хосе де Сигуенса описав творчість Ієроніма Босха так: «Різниця між роботами цієї людини і роботами інших полягає в тому, що інші намагаються зобразити людей такими, як вони виглядають зовні, йому ж вистачило мужності зображати їх такими, якими вони є всередині». «Почесний професор жахів», як його назвали сюрреалісти у XX ст., саме цим і відштовхував тогочасних людей, візуалізуючи їхню гріховність настільки непривабливим чином. У своїх працях Босх відображав загальні тенденції часу і світогляду народу, саме тому вони володіли такою потужною емоційною переконливістю.
Ієронім Босх – людина екстраординарна, людина, яка не боялася виходити за рамки і демонструвати правду. Для нього не існувало принципу «брехні во благо», він жив «гіркою правдою», яку не хотіли приймати інші. Можливо, як і багато інших художників, яких не сприймали за життя, він навіть не уявляв, наскільки значущим стане його доробок через декілька століть. Зараз його життям і творчістю цікавиться безліч людей, для яких істинність і прагнення змінити стандартизовані погляди на життя стоять на першому місці, і для яких саме такі феномени є потужним поштовхом до цих змін.
Текст: Головецька Таня


Немає коментарів:

Дописати коментар